Husmansvecka - Sötpotatissoppa m. fetaost, skinka och bröd

2012-02-06 @ 12:00:00








Gör såhär för att tillaga soppan:

♥ Skala sötpotatisen och skär i mindre bitar och hacka löken.

♥ Fräs löken mjuk i en kastrull, tillsätt vatten, buljongtärningar och sötpotatis.

♥ Låt koka ca 15 min eller tills potatisen är mjuk.

♥ Mixa soppan slät med en stavmixer.

♥ Rör ner creme fraichen och värm på svag värme några minuter till.

♥ Sätt ugnen på 200 grader, lägg den lufttorkade skinkan på bakplåtspapper och rosta mitt i ugnen ca 5-10 min. Klipp sedan i mindre bitar.

♥ Servera soppan med smulad fetaost och knaprig skinka brevid så alla får lägga på själv.

P.s Man behöver egentligen inte en stavmixer. Jag som bor i egen lägenhet äger ej en sådan så jag mosade soppan för hand med en stekspade när potatisen var nog mjuk och det funkade bra. En stavmixer är alltså inget måste.






Gör så här för att tillaga soppbrödet:

♥ Lägg havregrynen i en skål och häll över mjölk och matolja.

♥ Hacka persilja och gräslök. Blanda samman det med mjöl, bakpulver, salt och socker.

♥ Rör ner mjölblandningen i grynen och knåda degen några minuter.

♥ Dela degen i 4 lika stora bitar. Rulla ut varje del till ca 30 cm och sno samman två och två rullar. Vik in ändarna och lägg bröden på bakpappersklädd plåt.

♥ Pensla med mjölk och strö över havregryn. Grädda i nedre delen av ugnen ca 20-25 minuter.

♥ Låt bröden kallna på galler under duk.

Dessa två rätter kunde man laga samtidigt vilket gjorde att det blev väldigt effektivt, det vill säga, det tog inte så lång tid. Det var anledningen till att jag bakade bakpulverbröd istället för vanligt bröd - det skulle gå snabbare. Det känns även som att det passar i vardagen, man vill ju inte att matlagningen ska ta så mycket tid men rätten ska ändå smaka gott. Om inte annat så kan man ju alltid baka brödet kvällen innan men enligt mig (och säkert många av er) tycker att nybakat bröd är det godaste! Jag ger denna rätt 4/5 toasers eftersom soppan var så gudomligt god med brödet till! Älskar potatissoppa.

/Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0