Helgspecial - Pannacotta

2012-02-04 @ 18:00:00









Gör såhär:

Lägg geltinbladet i kallt vatten i 5 minuter
 
Koka upp grädde och socker i en kastrull

Lyft upp geltinet ur vattnet och rör ner det i grädden så att det smälter, låt det sedan svalna

Rör ned vaniljsockret

Fördela grädden i 6 portionsformar eller glas

Låt stelna i kylen i minst 3 timmar

Dekorera med bär/frukt vid servering

Jag har alltid varit ett fan av pannacotta eftersom det passar till allt - festmiddag, finmiddag eller bara till vardags. Enligt mig är den enda nackdelen med denna efterrätt att den får stå i kylen så länge, man vill ju hugga in när den är klar, hehe. Har dock hört att det är svårt att få rätt konsistens vilket jag kan instämma med, den blev lite grynig men väldigt god ändå! Kan ha berott på att grädden och sockret brändes vid lite under kokandet, så mitt tips är att vara uppmärksam och inte göra annat samtidigt. Fick konstruktiv kritik av en testperson som tyckte att jag borde ha serverat en skål med bär vid sidan om. Det tar jag med mig till nästa gång!

/Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0