Frukostvecka - Müsli

2012-02-15 @ 08:00:00




Gör såhär:

Blanda havregryn, havrekli, solrosfrön och de hackade mandlarna/nötterna i en bunke.

Värm vattnet och lös upp honungen i det.

Tillsätt oljan och häll blandningen i bunken och rör om ordentligt.

Häll upp grynblandningen i en långpanna och grädda i mitten av ugnen i 200° 15-20 minuter, tills den är torr men inte för mörk. Rör om då och då. Tips: Var väldigt vaksam efter 10 minuter så den inte bränns!

Sedan puffat ris och förvara torrt i en burk med lock.

♥ Tillsätt bären vid servering.

Det här var första gången jag lagade egen müsli och det var inte svårlagat, jag vill säga att det var helt tvärtom. De flesta ingredienserna har man redan hemma och det tar inte lång tid att laga (60 min totalt för hela frukosten). Det var väldigt uppfriskande med en tallrik med yoghurt och müsli innan skolan och trotsa den gamla hederliga morgonrutinen. Måste även påpeka att hemmagjord müsli slår köpt müsli med hästlängder! Tillsammans med müslin åt jag blåbär/hallonyoghurt, en halv dubbelmacka (rostad) med röd/grön/gul paprika, isbergssallad och gurka, ett ägg, ett äpple och ett glas av Brämhults goda apelsinjuice. Voila!

/Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0