Frukostvecka - Gröt med hembakat bröd

2012-02-16 @ 08:00:00



Brödet - gör så här:

♥ Blanda ihop alla ingredienserna till en jämn smet. 

♥ Smörj och bröa 2 avlånga formar som rymmer 2 liter vardera.

♥ Fördela smeten i formarna och sätt in i ugnen, 180°. Låt stå i ca 80 minuter.

♥ Ta ut formarna och låt dem svalna. 

Gröten:

♥ Blanda 1 dl havregryn, 2 dl vatten och en nypa salt i en kastrull.

♥ Låt det koka upp på spisen och rör samtidigt om tills det fått en bra konsistens.

♥ Servera med exempelvis bär, sylt och/eller mjölk.

Tips! Vill man slippa stå vid plattan och röra om går det lika bra att ställa in en skål med ovanstående ingredienser i mikrovågsugnen i ~3 minuter.

Denna frukost är en klassiker för mig, då jag varje morgon ställer mig vid spisen och lagar egen havregrynsgröt med frusna bär till. Det går väldigt fort att göra och är både gott, nyttigt men också mättande så att man lätt står sig fram till lunchen. Även brödet innehar alla dessa egenskaper och jag kan med gott samvete rekommendera det till alla. För mig var det med andra ord inga problem med att laga den här frukosten och det kändes väldigt bra att få i sig en god, omsorgsfullt gjord första måltid efteråt. :)

/Linda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0