Helgspecial - Dubbel kladdkaka

2012-02-18 @ 15:16:16



Min lillebror och hans kompis Carl har gett mig den finaste gåvan man kan få. Min tacksamhet sträcker sig så långt som tre varv runt jorden och tillbaka igen, och jag är så glad att jag nu får dela den med er. För vad är väl finare än ett perfekt recept på kladdkaka? Här pratar vi inte om två pojkar som stått och strösslat i kakao på måfå, det här är två pojkar som genom att spränga alla gränser skapat konst i form av kladdkaka. Blir nästan rörd. Hursomhelst. Mina damer och herrar tillåt mig presentera:

Den dubbla kladdkakan


Första smeten

2 ägg
3 dl strösocker
1 ½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
1 ½ dl mjöl
100g smör



♥ Sätt ugnen på 150°C

♥ Smörj en form och bröa om du vill

♥ Lägg smöret i en kastrull och smält det på svag värme

♥ Tillsätt resten av ingredienserna i kastrullen (äggen sist, annars kan de bli stekta) och rör om till en jämn smet.

♥ Häll smeten i formen och ställ in i ugnen i 12-15 min

♥ Ta sedan ut den för att hälla i...


Andra smeten

3 dl mjöl
175g smör
4 ägg
5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao

♥ Öka nu värmen på ugnen till 175°C

♥ Smält smöret och låt svalna lite

♥ Vispa ägg och socker poröst

♥ Tillsätt sedan vaniljsocker, kakao, salt och vetemjöl

♥ Rör därefter ner smöret

♥ Häll smeten i formen över den första smeten, det gör inget att den sjunker ner och blandas med den första

♥ Grädda ungefär 20 minuter. Det är lite klurigt att säga exakt hur lång tid eftersom min lillebror brukar springa och kolla till den titt som tätt men det tips han kunde ge var att, "den ska vara lös i mitten men fast i kanterna när den är färdig". Förstår att allt blev solklart nu.

♥ Vänta sedan till kakan kallnat helt innan du brer över...

Kolasmeten

100 g smält margarin
4 msk socker
2 tsk vetemjöl
3-4 tsk kakao
2 dl grädde

♥ Blanda i en kastrull och sjud ca 5 minuter

♥ Bre sedan ut kolasmeten över den svala kladdkakan och ställ gärna kallt igen så att smeten stelnar

Obs!
Det är bra att ha god tid på sig då man bakar kladdkakan, med tanke på att den ska hinna kallna och att det faktiskt är två smetar så tar det mer tid än man tror. Kom även ihåg att den ska vara kladdig, det är inte en sockerkaka.

Slutligen, tack igen Viktor och Carl!

/Saga

Kommentarer
Postat av: matilda.

WOW! Den där ska jag minnsan ta och göra någon dag. Fy sjutton så god den verkar! ;)

2012-02-18 @ 17:02:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0