Helgspecial - Fläskfilé med ugnstekt potatis

2012-02-25 @ 12:00:00









(Bearnaisesås köpte jag på Ica och hade till denna rätt.)


Gör så här:

♥ Skär fläskfilén i hur tjocka skivor du vill ha.

♥ Bryn filéskivorna på ganska hög värme så de blir som man vill ha dem. Jag gillar filén väldigt stekta!

♥ Skala potatisarna och skär därefter klyftor och doppa potatisklyftorna i olja (jag använde mig av vanlig matolja som jag glömde ställa upp på bilden) och lägg dem i en smord långpanna. Salta. In i mitten av ugnen på 225 °C i 15-20 minuter.

♥ Salta och krydda köttet

♥ Under väntan på potatisen och att köttet ska bli färdig kan man göra salladen om det nu önskas att äta till.

Detta en klassiker och det smakar alltid lika gott. Kan dock tycka att det är godast på sommaren när man kan grilla ute :) Det jag gillar är att man kan variera mycket med denna rätt: sallad, potatisgratäng istället för potatisklyftor, såser, marinad etc, vilket gör det hela väldigt brett. Det är en väldigt lättlagad måltid för att se så lyxig ut!

/Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0