Helgspecial - Saffranstårta

2012-02-25 @ 18:00:00


Ingredienser:

♥ 6 dl grädde

♥ 2 tsk vaniljsocker

♥ 6 ägg (OBS! Separera äggulorna och vitorna för sig!)

♥ 4 dl socker

♥ 1 pkt saffran

Gör så här:

♥ I skål nummer 1 vispas äggvitorna till hårt skum

♥ I skål 2 vispas äggulorna, sockret och saffranet till det är väl blandat

♥ I skål 3 vispas grädden och vaniljsockret lagom hårt

♥ Rör sedan försiktigt ihop allt i en av skålarna tills det är väl blandat

♥ Häll i smeten i en form med löstagbara kanter

♥ In i frysen ca 3-4 timmar

♥ Serveras tillsammans med förslagsvis bär och grädde

♥ Klart, bon appétit!



Till en början måste jag bara få säga att låt inte bilderna lura er, det är godare än det ser ut! Tyvärr var jag tvungen att (ej) samarbeta med en annan kamera än den jag är van vid vilket innebar att tårtan hann börja smälta innan jag kom igång med fotandet... Annars då, jo, detta är en av mina solklara favoriter när det kommer till efterrätter eftersom 1) Allt som innehåller saffran är gott 2) Lättgjorda tårtor som även den med minst kunskaper i köket kan klara av att göra är ju bara för bra och 3) Saffran är som mest aktuell kring juletid så när man får saffranssmaken i smaklökarna all annan tid på året värmer det i lillhjärtat av fina känslor.

Det enda som är negativt är den lilla väntetiden som uppstår då tårtan ska stelna i frysen men som det gamla ordspråket lyder; Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Sant som det var sagt! Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0