Husmansvecka - Kötbullar med mozzarellaost

2012-02-10 @ 12:00:00



Ca 125 små köttbullar (mina blev snarare stora än små, så för mig blev det inte riktigt så många)

Ingredienser:

1 finhackad röd lök
500 g nötfärs
1 buljongtärning löst i 2 dl vatten
1 dl ströbröd
1 st ägg
1 tsk herbamaresalt
½ tsk vitpeppar
1 bit mozzarellaost


♥ Skala, hacka och fräs löken

♥ Smält buljongtärningen

♥ Häll buljongen över ströbrödet i en bunke, låt svalna

♥ Lägg sedan ner köttfärsen, ägget, löken och kryddorna och arbeta ihop smeten ordentligt

♥ Jag tog även i en bit mozzarella för det hade vi i kylen, men det blir också väldigt gott med till exempel fetaost

♥ Rulla till små bollar, jag gjorde för stora, då blir de inte alls lika runda och det tar dessutom längre tid att steka

♥ Stek i lite margarin


Till köttbullar passar det väldigt bra med någon typ av sås. Det klassiska är ju brunssåsen men då det inte riktigt är min favorit gjorde jag en annan "röra":

♥ Jag tog en burk créme fraiche

♥ Hackade ungefär 1-½ dl soltorkade tomater

♥ Rörde ner det och en halv ask fetaost på bit

♥ och sist men inte minst saltade och svartpepprade jag tills det smakade bra!


/Saga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0