Husmansvecka - Köttfärslimpa med chilisås

2012-02-09 @ 11:00:00





♥ Sätt ugnen på 225 °C.

♥ Blanda ägg, ströbröd, mjölk, salt och vitpeppar i en bunke och låt stå och svälla i cirka 10 till 15 minuter.

♥ Skär upp purjolöken och bryn den lite lätt i en stekpanna.


♥ Blanda köttfärsen och ströbrödsblandningen. Jag använde mig av en matmixer för att få blandningen att bli smidig och fin, men går även att röra för hand.


♥ Tryck ut köttfärsblandningen jämt över ett bakplåtspapper. Lägg sedan på baconskivorna så att det täcker överallt och strö över purjolöken och osten.



♥ Rulla ihop köttfären som en rulltårta. Det är enklast.



♥ Sätt in köttfärslimpan i mitten av ugnen i cirka 30 till 40 minuter.

♥ Vispa grädden så att den blir lite lätt fluffig och blanda den med chilisås, sambaloelek, salt och svartpeppar och rör om blandningen noga.

♥ Ta ut köttfärsliman när den ser klar ut och häll över såsen.

♥ Sänk temperaturen till 200 °C och och stoppa in limpan med sås över i mitten av ugnen. När såsen blivit varm och börjat bubbla är den färdig.

♥ Servera gärna med lingonsylt, potatis och rikligt med sallad. Smaklig måltid!



Jag tycker att det här är ett väldigt gott recept på köttfärslimpa, då jag ofta tycker att köttfärslimpor har en tendens att bli väldigt torra och tråkiga. Purjolök, bakon och chilisås går väldigt bra ihop och kompletterar varandra. Om man vill göra den lite nyttigare går det att byta ut hälften av grädden mot vanlig mjölk. Jag använde mig av mildas grädde som innehåller 20 % fett och den går minst lika bra att använda. Detta är helt klart värt att prova att göra!

/Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0