Pajvecka - Västerbottenpaj

2012-02-23 @ 12:00:00


Börja med att sätta på ugnen på 225°

Pajdegen:

♥ Vispa ihop mjöl, vatten och smör till en jämn deg

♥ Tryck sedan ut degen i en pajform och kyl ner den i antingen kylen (ca en halvtimme) eller i frysen (5 minuter)

♥ Gör sedan hål i pajdegen, t.ex. med en gaffel


♥ Sätt in den i ugnen ca 10 minuter

Under tiden kan jag ju rekomendera att man håller sig sysselsatt genom att göra själva fyllningen:

♥ Vispa försiktigt ihop ägg, salt, vitpeppar och grädde

♥ Rör sedan ner den rivna osten så gott det går

Efter detta är det bara att vänta på att pajdegen ska blir klar i ugnen................... Eller så är man kanske lika noggrann som jag i köket (egentligen är jag bara otroligt seg men det låter bättre att säga noggrann) och då är pajdegens 10 minuter i ugnen redan över! Häll därefter i fyllningen till den numera halvklara pajdegen och sätt återigen in i ugnen, denna gång ca 25-30 minuter i 200°!



Denna paj var faktiskt rätt simpel att göra, eftersom jag inte är någon stjärna i köket anser jag att nästan vad som helst är svårt (att koka makaroner kommer jag alltid tycka är lite av en konst), men detta däremot, det var nästan lätt att göra! Det var nämligen ingen Nobel-middag som jag först misstänkte att det skulle vara då ordet "paj" ingår i namnet. Att slänga ihop degen alternativt fyllningen tog knappt någon tid alls även för mig som är så pass "noggrann" i köket, något som däremot tog tid var själva tiden i ugnen men den var värd väntan om vi säger så. Ni vet den gamla klyschan; den som väntar på något gott väntar aldrig för länge och i detta fall stämde det otroligt bra!

Lycka till!

/Evelina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0