Tips till er allergiker!

2012-02-20 @ 18:00:00
Här kommer två tips till er som är allergiska för dels mandelmassa, men även till er som är allergiska mot ägg.

  • Något som är högst aktuellt för tillfället är ju den goda och välkända semlan, men många tål inte mandelmassan, utan den tycker jag att det blir en väldigt tråkig bakelse och därför har jag självklart ett bra komplement till mandelmassan. Man kan ersätta den med något som kallas bakmassa. Man använder den precis som vanligt och blandar med det urgröpta ur semmelbullen och lite grädde. Det smakar i princip som vanligt och är ett väldigt bra alternativ om man inte tål. Det är helt klart värt ett försök till er som inte har testat!

 

 

  • För äggallergiker kan det vara väldigt svårt att kunna baka goda och fina bakverk som exempelvis muffins eller sockerkakor, men det finns även ett alternativ för dessa. ORGAN no Egg heter denna mirkelprodukt som kan få dessa muffins att bli fina och höga. Ni ser på bilden nedan hur produkten i fråga ser ut och bilden där under hur mina muffins blev när jag använde mig av produkten. Det står på förpackningen hur mycket av produkten du ska använda dig av för att ersätta ett ägg, men det är ungefär 1 tsk och två matskedar vatten istället för ett ägg. Även detta anser jag är värt ett försök.

 

Äggfria blåbärsmuffins (12 st stora)


Ingredienser:


200 g smör

3 tsk ORGAN no egg + 3 msk vatten

3 dl socker

3 tsk vaniljsocker

2 dl mjölk (3%)

8 dl vetemjöl

4 tsk bakpulver

2 nypor salt

Blåbär


Gör så här:


♥ Sätt ugnen på 175 grader.

 

♥ Smält smör och blanda i alla ingredienserna, utom ersättningen för ägg och blåbären. Vispa med elvisp.

 

♥ Blanda äggersättningen med vatten i en skål och vispa sedan ned detta i smeten. Tillsätt blåbären och rör om försiktigt med en sked.

 

♥ Klicka ut smeten i stora muffinsformar så att de fyller upp 2/3 av formarna.

 

♥ Sätt in i mitten av ugnen i cirka 20 minuter.

 

Lycka till!

 


Du väljer själv hur mycket blåbär du vill ha i muffinsarna. Personligen tycker jag om bär väldigt mycket och därför hällde jag i massor med blåbär, men ni väljer självklart mängden bär själva. Det fungerar utmärkt att byta ut blåbären mot hallon eller björnbär. Jag tycker verkligen att ni allergiker ska testa på detta. Jag har ofta använt både bakmassa och äggersättningen, då en i min familj är allergisk och jag tycker att det fungerar väldigt bra.

/Frida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0