Vegetariska dagen

2012-02-01 @ 18:00:00
Idag, den första februari, är det den "Vegetariska dagen" som står i kalendern. Denna dag finns till för att vi ska göra både djuren och miljön en tjänst genom att skippa köttet för en dag och prova på att äta vegetariskt. Man gör detta eftersom om man kan få folket att äta vegetariskt en enda dag gör det faktiskt mer skillnad än vad man tror!

http://www.stadium.se/is-bin/intershop.static/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/Stadium-SwedenB2C/sv_SE/stadium/images/Traning/Kost/2007/070830_vegkost_mellan.jpg


Jag själv är tyvärr lite för bekväm av mig för att jämt äta vegetarisk, jag är med andra ord en av de som skruvar lite obekvämt på mig då jag får frågan "men varför äter du egentligen kött?". Det finns egentligen inget bra svar, att svara "för att det är gott" känns ju faktiskt lite sisådär när man tänker på hur mycket djuren får lida för att överhuvudtaget hamna på min tallrik. Sedan fick jag nyss höra att ett kilo kött faktiskt innebär lika stort koldioxidutsläpp som att köra bil 25 mil, det är ungefär som att köra bil från Skellefteå till Luleå fram och tillbaka... Det gör ju inte att det känns bättre att äta kött precis. Så, idag, gör en tjänst för djuren och för miljön genom att EN dag äta vegetariskt!

/Evelina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0