Vegvecka - Morotslåda

2012-02-02 @ 12:00:00






(Glömde matlagningsgrädden på bilden hehe..)


Gör så här:

♥ Koka risgrynen i det saltade vattnet ca 10 minuter.

♥  Häll i mjölken, koka upp och låt sjuda till gröt, ca 40 minuter. OBS. Se till att inte bränna den!

♥ Koka morötterna mjuka i lättsaltat vatten, kör dem sedan i mixer eller matberedare till en slät massa.

♥ Låt ströbrödet svälla i grädde och blanda i kryddor och ägg.

♥ Var försiktig med saltet, det blir lätt för mycket.

♥ Blanda gröten, morotspúren och ströbrödsblandningen.

♥ Häll i smord form, klicka eventuellt på smöret och strö på lite ströbröd.

♥ Grädda i 175 grader i en timma.

Man skulle kunna kalla mig för köttälskare, men jag fann denna rätt exklusiv och var väldigt god tillsammans med en enkel sallad trots att fotona inte skildrar någon rättvisa. Det fina med den är att den har en annorlunda konsistens, det var nästan som att det smälte i munnen. Den var knaprig men mjuk om vartannat. Personligen tycker jag att det det som morotslådan attraktiv är alla dess färger tillsammans med salladen. Det jag kan tipsa er om är att man ska vara väl förberedd och vara noga med att inte bränna grötriset. Det höll nämligen jag på göra, hehe. Detta är definitivt något som jag kommer tillaga igen, med eller utan kött.

P.s
Visste ni att i Finland hör den här morotslådan till den traditionella julbufféen?

/Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0