Helgspecial - Morotskaka

2012-03-18 @ 10:00:00


Ingredienser:

(Detta recept fyller ungefär en långpanna, för rund form på kakan är det bara att halvera receptet)

♥ 6 dl strösocker

♥ 6 ägg

♥ 5 dl vetemjöl

♥ 2,5 tsk vaniljsocker

♥ 6 tsk bakpulver

♥ 1 krm salt

♥ 2 tsk malen kardemumma

♥ 3 tsk malen kanel

♥ 3 dl solrosolja (går även bra med rapsolja)

♥ 8-9 dl rivna morötter

Till frostingen:

♥ 150 g mjukt smör

♥ 10 dl florsocker

♥ 3 tsk vaniljsocker

♥ Skalet av 1 lime

♥ 250 g philadelphiaost

Gör så här:

♥ Sätt ugnen på 150°

♥ Vispa ägg och socker pösigt

♥ Blanda i de torra ingredienserna och tillsätt därefter oljan och de rivna morötterna

♥ Smörj och bröa långpannan och ställ sedan in kakan mitt i ugnen ca 45 minuter

♥ Låt sedan svalna

Frostingen:


♥ Vispa alla ingredienserna tills det är väl blandat

♥ Bred sedan ut frostingen över kakan (då den har svalnat!)

Klart!


Tips! Garnera gärna med bär av olika slag, det både ser lite mer färgglatt ut och det bryter dessutom av smaken.

Receptet är ursprungligen taget från Leilas kokbok "Piece of cake" men har efter ett par omgångar av tillagning omvandlats till något vi kallar vår egen lilla morotskaka. Denna morotskaka är i min åsikt lättillagad och dessutom väldigt god och trots att jag vet om att den innehåller mycket socker kan jag ändå inte låta bli att känna mig lite nyttig när jag känner de små morotsbitarna mot mina tänder... Men att detta då kan leda till att några för många bitar blir uppätna är egentligen någonting vi kan lämna osagt. Hur som haver, lycka till!

/Evelina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0