Internationell vecka - Fish and chips

2012-03-15 @ 10:31:32



4 portioner

4 torskfiléer, ca 800 gram
2 st ägg
2 dl mjöl
2 dl ströbröd
3 dl olja
Salt och svartpeppar



♥ Vispa äggen i en djup tallrik

♥ Lägg också mjölet och ströbrödet i varsin tallrik

♥ Häll oljan i en vid panna, ungefär en centimeter och värm den till 160-180°

♥ Vänd fisken först i mjölet, sedan i ägget och till sist i ströbrödet.

♥ Salta och peppra

♥ Lägg fisken i den varma oljan och vänd när fisken blivit gyllenbrun

♥ Var noga med att ha lock över fisken då det sprätter ganska mycket. Vet av erfarenhet att det inte är jätteskönt att få i ögat

♥ Lägg upp den färdistekta fisken på hushållspapper så att överflödig olja kan rinna av

♥ Potatisen sköljde jag bara av, skar i klyftor och satte i ugnen till den kändes färdig och fått lite färg

Tror jag gjorde fish and chips första gången på hemkunskapen i nian, blev frälst. Det är inget jag lagar ofta och nu är det nog minst ett år sedan sist. Men hur bra passade det inte att laga nu under vår internationella vecka, det är ju så gott. Men som sagt varnar jag för den sprättande oljan, den är varm och passar inte bra i ögonen. Lycka till!

Ps. Använde mig av glutenfritt ströbröd, därav den supergula färgen på fisken. Med vanligt ströbröd blir den mycket brunare men lika god!
Ps2. Det är gott med remouladsås till.

/Saga


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0