Internationell vecka - Tacos

2012-03-12 @ 12:00:00


Jag har då fått äran att dra igång denna internationella vecka med en världskänd maträtt från landet Mexico, nämligen tacos. När en familj äter tacos ser det olika ut på bordet från familj till familj, vissa vissa vill ha riven ost, vissa vill inte ha riven ost, vissa vill ha majs medan vissa inte vill ha majs. Ni kanske förstår vad jag menar. Av den anledningen är det därför svårt för mig att ge ut ett recept som gäller för alla eftersom det icket existerar, detta är däremot det recept vi använder oss av!

Ingredienser

4-6 portioner

♥ 800 g köttfärs

♥ 2 st mixpåsar av tacokryddor

♥ Grönsaker av olika slag (T.ex. gurka, tomat, lök, sallad, ananas)

♥ Riven ost om så önskas

♥ Någon slags sås (T.ex. Gräddfil, Creme fraiche Mexican Chili)

Till tacobrödet:

♥ 5 dl mjöl

♥ 1 tsk salt

♥ 1/2 tsk bakpulver

♥ 2 msk flytande margarin

♥ 2 dl vatten

Gör så här:

♥ Blanda mjöl, salt och bakpulver i en matberedare

♥ Klicka därefter i smöret eftersom och tillsätt sedan vattnet tills det mixats väl

♥ Forma tolv bollar, kavla ut dem och stek dem sedan i en torr stekpanna

♥ Ett tips för att de sedan ska behålla sin mjukhet är att man lägger dem på något fuktigt, exempelvis en fuktig kökshandduk

♥ Därefter kan man börja steka köttfärsen, stek tills den fått sin gyllenbruna färg

♥ Häll i tacokryddorna och följ förpackningarnas instruktioner

♥ Hacka därefter grönsakerna och servera dem i olika skålar tillsammans med den rivna osten (Om ni köpt det vill säga!)





Klart!





Sådär, ska jag vara ärlig med er är detta den absolut första gången jag har gjort hemmagjorda tacobröd men det blev faktiskt sjukt mycket godare än de köpta varianterna! Jag tycker att även om man värmer upp de färdiga bröden får man aldrig den där riktigt nybakade känslan medan dessa bröd blev betydligt godare samtidigt som de inte alls tog lång tid att göra, med andra ord: ett tips! Så, nästa gång ni sitter där och fredagsmyser (eller varför inte lördags-& söndagsmyser) så kan ni alltid testa på att äta lite extra gott och känner er lite extra ambitiösa genom att göra dessa bröd, varför inte testa? Do it! Lycka till!

/Evelina K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0