Helgspecial - Napoleonbakelser

2012-03-11 @ 13:00:00



♥ Sätt ugnen på 225 grader.

♥ Ta fram och tina smördegen lite lätt och kavla sedan ut varje smördegsplatta, så att de får måtten 8 x 4 cm.

♥ Lägg därefter de utkavlade plattorna på en vattensköljd form.

♥ Nagga plattorna och grädda dem sedan i cirka 10 minuter. Låt kallna!

♥ Vispa upp grädde och vaniljvisp hårt och blanda sedan ihop dessa.

♥ Bred på ett ganska tjockt lager äppelmos på de kalla bottnarna, lägg sedan på nästa botten och bred på blandningen av grädde och vaniljvisp. Lägg på sista smördegsplattan.

♥ Smält gelén på svag värme och blanda eventuellt ut den med någon droppe likör. Den blir inte riktigt lika hård då, men det är inget måste. När den svalnat något, bred på och låt stelna.

♥ Blanda därefter florsocker och vatten och bred på. Låt stelna och skär upp bitar efter smak och behov!

Tips! Vänd på smördegsplattan så att undersidan som var mot plåten ligger överst, för då blir det enklare att lägga på gelén och glasyren.

 

Lycka till!


Den här bakelsen kanske ni har sett på många caféer och det är en väldigt god och fin bakelse enligt mig som helt klart är värt att testa och smaka på. Har ni aldrig ätit den tidigare, rekommenderar jag den starkt! Jag blev väldigt sugen på att testa att ge mig på att göra en napoleonbakelse själv och ovan ser ni resultatet. De blev verkligen supergoda, men var dock lite krångligare att skära upp till fina bitar för servering. Som slutord kan jag väl säga att det är en frestelse för smaklökarna, som ni absolut borde testa på att göra och perfekt som något extra gott så här på helgen.

/Frida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0