Räksallad med couscous

2012-03-02 @ 12:00:00








Gör såhär:
♥ Häll couscousen i en skål som rymmer hela rätten

♥ Koka upp buljongen med skivad morot. Låt puttra tills moroten är mjuk

♥ Lägg i ärterna precis mot slutet

♥ Passa på att skala räkorna medan buljongen kokar

♥ Tillsätt olja, vinäger och hackad lök till buljongen

♥ Häll över couscousen och låt stå i 5 minuter

♥ Skala klart räkorna

♥ Rör om couscousen med en gaffel så den blir fluffig

♥ Vänd ner räkor, gurka i små bitar och basiliahack

♥ Strö över sesamfrön


Denna gång försökte jag mig på något som skulle komma att bli en utmaning. Resultatet blev sådär och jag vill säga att det inte föll mig i smaken. Rätten var dock väldigt lättlagad men det var mycket att hålla koll på samtidigt. En del av mina ingredienser var ekologiska och jag tycker inte att man ska känna sig tvingad att köpa allt ekologiskt eftersom det blir väldigt dyrt i längden. Denna rätt har jag tagit från www.miljomat.se där det finns massa miljömåltider av alla dess slag. Det jag gillar med denna måltid och anledningen till att jag valde att laga den är att man inte använder sig av såkallade jätteräkor, tigerräkor, gangas eller scampi som de ofta kan kallas, som är väldigt omiljövänliga. På Tv har det gått reklamer om detta och om ni vill läsa mer om detta så kan ni göra det här.

/Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0