Studentvecka - Falukorv Provencale

2012-03-05 @ 12:00:00









(För 4 portioner)

Ingredienser:
600 gram falukorv
500 gram potatis
3 st tomater
2 krm salt
1 vitlöksklyfta
1 dl mellangrädde
1 krm svartpeppar
1 dl riven ost


Gör såhär:

♥ Sätt ugnen på 225 grader

Skala potatis

Skiva falukorv i ½ cm tjocka skivor

Dela potatis och tomat i lika stora skivor

Varva korv, potatis och tomat i en ugnsform

Pressa eller hacka vitlök fint

Blanda ihop resten av ingredienserna med vitlöken

Häll över gratängen och toppa med riven ost

Grädda mitt i ugnen i 40 minuter

Ett litet tips: Gratängen är färdig när potatisen är mjuk, så känn efter med en vass kniv!



Denna rätt är god till vardags och väldigt lätt att tillaga. Åt detta väldigt ofta i början av ettan av gymnasiet när jag var nyinflyttad i min lägenhet. Lätta instruktioner vilket gör att man i princip kan receptet utantill och hur man ska göra efter en gångs lagande :) Tycker alltid att det roligaste är att pussla ihop mönstret i rätten, alltså korven, potatisen och tomaterna, haha. Enligt mina beräkningar kostar denna rätt ca 12 kr/person vilket är billigt och passar perfekt som middag för en student!

/Elin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0