Studentvecka - Kroppkakor

2012-03-09 @ 12:00:00


Ingredienser:

500g potatis

2,5 dl-4 dl vetemjöl

1 ägg

1 tsk svartpeppar

♥ 1 tsk salt

Till fyllningen:

200 g rimmat fläsk

1 gul lök

Gör så här:

Koka potatisarna och skala dem därefter

Pressa potatisarna ner i en bunke → Låt svalna!

Hacka löken och skär fläsket i små bitar, stek sedan upp det



När potatisarna svalnat kan du röra i resterande ingredienser, ett tips är att ha i tillräckligt med mjöl så kroppkakorna blir lättrullade!

Rulla sedan ihop kroppkakorna och gör en grop i dem, fyll därefter med den färdigstekta fyllningen!





Tryck sedan ihop dem till små bollar, alltså precis som kroppkakor ska se ut!

Koka sedan ett par minuter, ca 5-8 minuter, i lättsaltat vatten

Då de flyter upp brukar man säga att de är klara, det skadar dock oftast inte att ha i dem någon minut extra!

Klart! Servera gärna tillsammans med sylt alternativt smör.



Att göra de perfekta kroppkakorna har jag tyvärr börjat inse att det är en konst och framförallt att övning ger färdighet. Det gäller att kunna känna när mjölet är tillräckligt och när kroppkakorna faktiskt är klara så därför råder jag er att börja öva redan nu! "Börja öva redan nu?" kanske ni tänker men tänk om, vill inte ni också bli erkänd för att servera "Farmors" alternativt "Mormors" mat?

Nåväl, kunskapen att kunna laga de perfekta bullarna eller kroppkakorna är tyvärr ingenting man en dag vaknar upp med och av den simpla anledningen gäller det att sätta igång redan nu. Jag ska minsann också bli den som alla vill äta hos och den som alltid får svara på frågan "Hur har du gjort det här egentligen?". Just nu är det alltför ofta jag får inleda måltiden med att be om ursäkt till varför jag serverar bränd mat, eller det motsatta, rå mat. Så, är ni med mig? BRA, då säger vi så. Farmor- och mormorgänget på 2100-talet, here we go! Lycka till!

/Evelina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0