Tips - Hur du sparar pengar när du handlar mat

2012-03-07 @ 18:00:00

Bildkälla: Google
Jag lever i princip ett studentliv och i och med att jag är rutinerad tänkte jag ge er några tips om hur man kan spara pengar när man handlar mat.

Frys in mat

Laga gärna i stora mängder och frys in i matlådor!!!!! Här kan man spara massor av pengar, speciellt när det gäller kött. Oftast är det veckor då köttet är billigare och man tjänar på alla sätt när man fryser in det, dock så är ju kravet att man har en frys - och plats i frysen. Mamma brukar alltid köpa stora mängder kött på våren eftersom det oftast är billigare än på sommaren då priserna är mycket högre!!

Att handla när det är billigt
Det är en fördel om man kollar runt i butiken och lägger på minnet hur mycket alla saker. Då får man en uppfattning om vad som är dyrt och billigt. Priserna varierar kraftig från vecka till vecka, framförallt köttet och grönsaker. En vecka kan köttet kosta 30kr/kg vilket är ett stort fynd, och samma gäller grönsaker. En vecka kostar t.ex. tomaterna 20 kr/kg och någon vecka senare går det på 45kr/kg vilket gör att man tjänar på att köpa den veckan då det är billigt. Ett kärt hjälpmedel är reklamblad för att se vad som gäller för just den veckan.

Storpack
Storpack är oftast billigare än små förpackningar - men inte alltid så därför är det väldigt viktigt att alltid kolla jämförspriset. Jag tycker dock att det är lätt att gå i fällan att köpa mer än vad man behöver.. Hehe.

Matlagningsgrädde - sluta köp!
En sak jag lärt mig av min mor är att det är bättre att köpa vispgrädde än matlagningsgrädde eftersom man kan använda vispgrädden till båda. Om man nu ska använda sig av matlagningsgrädden så blandar man bara ut vispgrädden med vatten eller mjölk till önskad fetthalt.

Att handla där det är billigt
Detta är ett problem jag har eftersom jag inte äger en bil och kan köra till Willys eller Ö&B. Men på detta så tjänar man såklart en kosing. Men självklart kan man åka upp till en billig affär t.ex. en gång i månaden och storhandla, fylla upp förråden och så köpa resten i butiker som ligger närmare och där det kanske är lite dyrare.


/Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0